Når du har bestilt en test...

 

Generelt vedrørende test hos FTDNA

 

Hver testtager skal have eget nummer og profil hos FTDNA. Nummer og profil skabes, når man bestiller testen.

 

Når du har bestilt en test, så modtager du en bekræftelsesmail. Mailen plejer at komme næsten med det samme. Hvis ikke den dukker op, så tjek, om den er havnet i din spam-mappe.

Af bekræftelsesmailen fremgår dit personlige testnummer (kit-nummeret) samt adgangskoden til at logge ind på din personlige side hos FTDNA.

 

Registreringsnavnet for kittet og navnet på den reelle testtager skal stemme overens. Man kan dog anvende f.eks. initialer, hvis man ønsker at være mere anonym, end man er i forvejen.

 

Hvis testen skal bruges til en anden person end oprindeligt planlagt, så kan man ændre både navn og køn på testtager (se nedenfor).

 

FTDNA gemmer dit DNA til senere brug. Det vil sige, at du kan starte med at bestille én analyse og så senere efterbestille en anden analyse uden igen at skulle sende DNA afsted. Nogle gange løber de dog tør for brugbart DNA og sender bud efter en ny portion.

 

Hvor langt tid tager det?

 

For længe! Når man har bestilt testen, så vil man jo gerne have svar med det samme. Men man skal væbne sig med tålmodighed.

Ofte tager det et par uger fra du bestiller testen til du modtager kittet med posten. Der kan dog indimellem gå godt en måned.

Når FTDNA har modtaget kittet igen, så sender de en mail. Det er ikke sjældent, at dette kan tage omkring en måned.

Indenfor 1 uge efter at FTDNA har modtaget kittet, så starter de analysen. Analyserne startes én gang om ugen (typisk onsdag/torsdag), og i den forbindelse tildeles man et batch-nummer. Dette nummer er det samme for alle analyser, der startes samtidigt. Men det betyder ikke, at de alle bliver færdige på samme tid.

Analysetiden afhænger af typen af test (og kapacitet). De fleste analyser tager mellem 4 og 8 uger.

Når analysen er i gang kan man på sin profil se, hvornår den forventes færdig. Dette er et estimat, og det er ikke usædvanligt, at analysen bliver færdig tidligere eller senere end angivet.

Analysetiden kan forlænges betydeligt, hvis kvalitetskravene ikke mødes i første omgang. Dette er naturligvis frustrerende, men dog alligevel bedre end at få et mindre troværdigt resultat.

Hvis dit kit bliver væk enten den ene eller den anden vej, eller hvis DNA'et er af for dårlig kvalitet, så sender FTDNA et nyt kit (normalt uden ekstra beregning).

 

Sådan udfører du testen

 

Testen udføres ved at skrabe indersiden af kinderne med to specielle vatbørster, som man modtager med posten. Først den ene kind, siden den anden kind.

Man må ikke have spist og drukket i ca. 1 time inden, at man tager testen.

"Hovederne" af vatbørsterne frigives i to medfølgende plastikrør (med lidt væske). Husk at lukke låget på rørene helt.

Testen skal opbevares ved almindelig stuetemperatur.

Testtageren skal skrive under på den medfølgende grønne seddel for at testen kan sammenlignes med de andre testtagere i deres database.

De to små rør med "hovederne" af vatbørsterne og den grønne seddel lægges i den medfølgende plastikpose og det hele i svarkuverten.

Kit-numrene på det hele skal stemme overens - også med din bekræftelsesmail.

 

Sådan sender du testen

 

Svarkuverten sendes til USA - adressen er fortrykt.

På linierne oppe til venstre kan du skrive din egen adresse og krydse den over.

Porto er pr. sommeren 2016 25 kr. for alm. brev til USA,

og brevet bør markeres med et A.

Man skal IKKE sende som pakke, selvom det står på instruktionen fra FTDNA, og man skal heller ikke sende som rekommanderet.

 

I ventetiden...

 

I ventetiden er det en god idé at sørge for, at ens profil har alle de relevante informationer. Man bestemmer naturligvis selv, hvor meget man ønsker at dele. Man kan selv bestemme, hvem ens oplysninger skal være synlige for. Typisk deler man med ens egne DNA-matches (altså dem som du ser ud til at dele DNA med) samt med administrator for de forskellige projekter, som man vælger at tage del i.

 

Under myFamilyTree kan du indtaste eller uploade din anetavle, så dine matches kan lede efter forbindelsen til dig. Du kan selv indstille, hvem din anetavle skal være synlig for. Det er oftest lettest at uploade en gedcom-fil eksporteret fra et slægtsforskningsprogram. Man kan manuelt rette hver enkelt person ved at klikke på personen, vælge "View Profile" og "edit", hvis det er nødvendigt.

 

Man kan rette i ens profil ved at holde musen over navnet i øverste højre hjørne og vælge "My Profile" - derefter kommer en række muligheder, bl.a.:

- Under "Contact Information" kan man ændre navn og adresse. Det er som skrevet ovenfor vigtigt, at navnet her svarer til den reelle testtager. Hvis du administrerer en test for en anden, så kan du skrive dit eget navn (og evt. adresse) som "c/o" samt lade email-adressen være din egen. Hvis der skal ændres køn på kittet, så skal man kontakte FTDNA (se nedenfor), og så ordner de det.

- Under "Account Settings" kan du bl.a. skrive lidt om dig selv samt skifte kodeord under "Change Password".

- Under "Genealogy" og videre under "Most Distant Ancestors" kan du indtaste din ældst kendte ane i henholdsvis lige fædrene og mødrene linie. Denne information hentes ikke automatisk fra din anetavle. Det kan varmt anbefale at indtaste denne information, der er yderst relevant ift. matches og projekter omhandlende Y-DNA og mtDNA.

- Under "Beneficiary Information" kan du indtaste, hvem der skal "arve" testen efter dig.

 

Sådan kontaktes FTDNA

 

Den letteste måde at kontakte FTDNA på er gennem deres kontaktformular. Den finder du gennem deres hjemmeside - du kan bruge dette link.

Under "Support" skal du vælge "Open a Request". Derefter dukker formularen op, som du skal udfylde og sende ved at trykke "Submit".

Hvis du er logget ind på den profil, som spørgsmålet drejer sig om, så kan du længst nede til højre klikke på "Contact Us" og komme til samme side som ovenstående link.

Desværre er de ofte ikke vældigt hurtige til at svare. Hvis det haster, så kan man også ringe til dem. Nummeret findes også via linket.